איך עסק נולד?
פתאום קם אדם בבוקר הוא מחליט שהוא עצמאי ומתחיל ללכת..
בכל העסקים התהליך זהה: מרעיון ⇐ ⇐ לעסק,
עם זאת, המניעים שהובילו לתהליך היזמות שונים ומגוונים, כגון:
- רצון ליצור וליזום לבד.
- "רומנטיקה" של עצמאות.
- פנטזיה של להיות אדון לעצמי.
- "אם הוא יכול לעשות מכלום כסף, אז גם אני יכול (ואולי אף טוב ממנו)!!"
האמנם זה המצב?!
האם קביעה שאפתנית זו, של אדם הרואה בעל עסק מצליח המנהל את עסקו, מספיקה להפוך אדם ליזם מצליח בעסק מצליח?
האם יתכן שמאחורי חלון הראווה הנוצץ של העסק הנחשק, יש מציאות עגומה יותר, אותה ניתן לראות רק מאחורי הקלעים?
המציאות הסטטיסטית של עסקים קטנים בישראל מראה כי מרבית העסקים הקטנים קורסים כבר בשנים הראשונות להקמתם.
אז לפני מימוש הפנטזיה העצמאית, חשוב שנבדוק כמה דברים:
- מהי ההשקעה הנדרשת להקמת העסק?
- כיצד נגייס את ההון הנדרש?
- כמה זמן נוכל לתפעל את העסק מבלי להרוויח?
- מה יהיו ההוצאות השוטפות של העסק, כולל החזרי ההלוואות?
- כמה הכנסות עלינו לייצר בכל יום על מנת לכסות את הוצאות העסק?
- כמה מוצרים או שירותים עלינו למכור ביום /בשבוע /בחודש /בשנה – רק על מנת להרוויח את השקל הראשון?
אז מה נכון לעשות?
"סוף מעשה במחשבה תחילה" – אנחנו זקוקים לתכנון על מנת להגיע מנקודה A לנקודה B.
רעיון עסקי ראוי אמור לתת מענה לצורך אמיתי של השוק. סף הכניסה לעולם היזמות העסקית הוא יישום הכלל: "התאם את הרעיון לצרכי השוק ולא להיפך".
ברגע שיש לנו רעיון כזה, הוא בבחינת רעיון גולמי, ועלינו לשייף וללטש אותו, ע"י שימוש בתבחינים:
- קהל היעד.
- זיהוי צורך של השוק שאין לו מענה זמין.
- מתן ערך מוסף.
- הערכת היתרון היחסי של הרעיון.
- בחינת פתרונות אחרים שהציעו יזמים אחרים לצרכים דומים.
- מקורות לגיוס ההון הנדרש.
- תכנית לפיזור סיכונים.
- קביעת נקודות מבחן מסוג go –no –go.
- סימולציות לתרחישי קיצון פסימיים ואופטימיים הנוגעים להצלחת העסק.
- חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה..